Меню

Безпека дітей в Інтернеті та запобігання проявам насильства

Дані Ради Європи свідчать, що в Україні кожна друга дитина стає жертвою психологічного насильства, кожна третя – фізичного, а кожна четверта - стикається із жорстокими переслідуваннями, цькуваннями, агресією в школі та майже половина із них нічого нікому не розповідають, залишаючись один на один із своїми проблемами. 

Статистика свідчить, що минулоріч близько 5 тис. українських дітей стали жертвами злочинів, 40% із них зазнали домашнього насильства

 
ЮНИЙ ДРУЖЕ!

В останні роки ми все частіше чуємо і читаємо в засобах масової інформації – в Інтернеті, в телевізійних передачах, в періодиці слово «Булінг», яке прийшло до нас з англійської.

Чи знаєш ти, що булінг – це агресивна і вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини. Така негативна поведінка зазвичай супроводжується постійним фізичним та психологічним впливом, травлею, агресією, жорстоким переслідуванням. Причин безліч, а жертвою може стати кожен, хто не вписався у рамки того чи іншого колективу, хто чимось не схожий з усіма.

Вирізняють ще кібербулінг, що означає жорстокі дії з метою дошкулити, нашкодити, принизити людину, використовуючи мобільні телефони, електронну пошту, соціальні мережі.

А ще дехто з твоїх однолітків потерпає від домашнього насилля: побоїв, знущань, морального приниження. Все це негативні явища, які не повинні бути присутніми у твоєму житті.

На цій сторінці ти знайдеш багато корисної інформації, яку необхідно знати та використовувати. Ти дізнаєшся на що і на які права, підтверджені законом, ти маєш право, познайомишся з правилами безпеки, дізнаєшся, які є види шкільного булінгу, про правила безпеки в Інтернеті та що необхідно робити у випадку, якщо ти став жертвою будь-якого насильства.

Ця інформація знадобиться також твоїм батькам, які знайдуть тут дієві та актуальні правила поведінки з дітьми, поради, як поводитися у випадку виникнення надзвичайної ситуації, як впоратися з дитячою агресією, як «тримати себе в руках» тощо.

Слушні та корисні поради тут є і для педагогів та всіх, хто має справу з вихованням дітей і підлітків.

Отож, знайомся, читай, використовуй, будь обізнаний з усіма проявами булінгу, формуй свої знання з правил безпечної поведінки і толерантного спілкування в соціумі.

Що таке насильство? Яким буває насильство?

Насильство – це жорстоке поводження з дитиною, нехтування її інтересами та проблемами.

♦ Фізичне насильство – коли дитину б'ють, штурхають, не пускають до квартири чи будинку, виганяють з дому, погрожують вбити, не дають їсти чи спати, змушують вживати алкоголь чи наркотики.

♦ Сексуальне насильство – це примус дитини до сексуальних дій, зґвалтування.

♦ Психологічне насильство – коли дитину ображають, цькують, діють на психіку дитини шляхом погроз, переслідування, залякування, шантажу, ігнорують потреби дитини.

♦ Економічне насильство – коли примушують дитину до жебракування, обмежують у доступі до кишенькових грошей, позбавляють житла, їжі, одягу, псують особисте майно.

 
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ ТЕБЕ, ДРУЖЕ!

♦ Пам'ятай, що насильство над тобою, здійснене батьками, чи іншими особами, однолітками не є нормою життя. Насилля – неприпустима річ у стосунках людей.

♦ У сім'ї, чи в закладі освіти ти маєш право на те, щоб до тебе ставилися з повагою, не ображали.

♦ Ніхто, в тому числі і твої батьки, рідні, однолітки не мають права принижувати тебе, поводитися жорстоко стосовно тебе – це карається законом.

♦ Знай, коли тебе постійно контролюють, принижують, примушують до чогось, використовують у спілкуванні з тобою лайливі слова – це насильство.

♦ Ти маєш право на захист, якщо навіть найрідніші люди принижують твою гідність.

♦ Поділися своїми проблемами з батьками чи педагогами, звернись до поліції.

♦ Ти маєш право висловлювати і відстоювати свою думку. Чітко й однозначно висловлюй осуд щодо насильницької поведінки взагалі.

♦ Пам'ятай необхідні правила безпеки: не варто тут же встрявати, кидатися на допомогу, навіть коли сваряться чи б'ються дорослі. Краще якомога швидше залишити місце сварки, покликати на допомогу інших дорослих, які краще знають, як діяти за таких обставин.

♦ Навчись розрізняти поняття «добро» і «зло». Все, що принижує людську гідність – є зло. Все, що звеличує гідність людини – добро.

 
ЗНАЙ, ЩО ТИ МАЄШ ПРАВО:

♦ На життя. Ніхто не може позбавити тебе життя і здоров'я. Життя всіх людей має бути захищене від протиправних посягань.

♦ На охорону здоров'я. Ти можеш звернутися за безкоштовною кваліфікованою медичною допомогою до закладів охорони здоров'я.

♦ На свободу та особисту недоторканність. Тебе ніхто не може заарештувати або тримати під вартою лиш як за рішенням суду. Але якщо тобі вже виповнилося 14 років і має місце злочин, в такому випадку може застосовуватись утримання під вартою як тимчасовий запобіжний захід.

♦ На освіту. Ти маєш право безкоштовно отримувати освіту в закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, а також отримувати державну стипендію.

♦ На працю. Якщо тобі виповнилося 14 років, за згодою батьків ти можеш працювати у вільний від навчання час, але після попереднього медичного огляду.

♦ На відпочинок. Ти маєш право у вільний від навчання чи роботи час на відпочинок, тобто займатися своїми улюбленими справами.

♦ На майно. Майно, яке тобі придбали батьки для навчання, виховання – є твоєю власністю.

♦ На повагу до своєї гідності та захист від усіх форм насильства. Будь-яка людина не має права поводитися з тобою жорстоко, принижувати твою гідність, експлуатувати, втягувати у злочинну діяльність, залучати до вживання алкоголю, наркотиків, примушувати до сексу, проституції, втягувати до азартних ігор тощо.

 
 
ВИДИ ШКІЛЬНОГО БУЛІНГУ

Фізичний шкільний булінг – умисні побої, стусани, нанесення інших тілесних ушкоджень.

Сексуальний булінг – означає дії сексуального характеру. Жертва сексуального булінгу панічно боїться розповісти про це дорослим, замикається в собі.

Психологічний шкільний боулінг – насильство, яке діє на психіку, що завдає психологічної травми через словесні образи або погрози, переслідування, залякування, мета яких навмисно спричинити емоційну невпевненість жертви: образливе ім'я, з яким постійно звертаються до однолітка, кепкування, поширення образливих чуток тощо:

– образливі жести або дії, залякування;

– ізоляція (жертву навмисне ізолює або ігнорує частина учнів або весь клас);

– активне неприйняття (кривдники дають зрозуміти, що вона ніхто, що її думка нічого не означає);

– пасивне неприйняття (виникає у певних ситуаціях, коли треба вибрати когось в команду, групу, сісти за парту, діти відмовляються: «З ним не буду»);

– ігнорування (не звертають уваги, не спілкуються, не помічають);

– пошкодження та інші дії з майном (крадіжка, прагнення сховати речі жертви).

Кібербулінг – приниження за допомогою мобільних телефонів, Інтернету, інших електронних пристроїв: пересилання фотографій, інших зображень, глузування, поширення чуток тощо.

 
УЧАСНИКИ БУЛІНГУ

Булери ініціаторами насилля та цькування виступають діти, які прагнуть до влади, самоствердження за рахунок інших, ініціюють і відіграють лідерські ролі в процесі булінгу.

Жертви булінгу зазвичай, але не завжди, стають діти чутливі й не здатні постояти за себе.

Глядачі (спостерігачі) учні, які не беруть участі в булінгу і вважають, що це не їхня справа, тобто виявляють байдуже ставлення до ситуації.

 
ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ В ІНТЕРНЕТІ

☻ Якщо ти став очевидцем кібербулінгу, правильно буде:

● виступити проти агресора, дати йому зрозуміти, що його дії оцінюють негативно;

● підтримати жертву, у віртуальному просторі надати їй емоційну підтримку;

● повідомити дорослих про факт некоректної поведінки в кіберпросторі.

☻ Якщо тебе дуже засмутило, схвилювало якесь повідомлення, відео, що надійшло на твою адресу – не поспішай викидати свій негатив у кіберпростір. Перш ніж давати відповідь, слід заспокоїтися, угамувати злість і образу.

☻ Зберігай підтвердження фактів нападів, роздрукуй сторінку самостійно, звернись до батьків за допомогою.

☻ Ігноруй одиничні образливі повідомлення. Зазвичай кібербулінг внаслідок твоєї правильної поведінки зупиниться на початковій стадії.

☻ Блокуй агресорів. У програмах обміну миттєвими повідомленнями є можливість блокувати повідомлення агресора.

☻ Створюй власну онлайн-репутацію, «не купуйся» на ілюзію анонімності. Якщо некоректні дії у віртуальному просторі призводять до реальної шкоди, все таємне стає явним. Інтернет фіксує історію, яка складається з публічних дій учасників і визначає репутацію кожного – накопичений образ особистості в очах інших учасників, тому турбуйся про свою репутацію.

☻ Якщо листи невідомого вам відправника систематично містять погрози, образи чи порнографічні сюжети – скопіюй ці повідомлення і звернись до правоохоронців. Питаннями кібербезпеки займаються спеціально створені відділи поліції. Тому Ітернет-хулігана можна знайти і покарати.

☻ Запам'ятай чи занотуй телефон Національної «гарячої лінії» з питань запобігання насильству та захисту прав дітей – 0800500335 або електронну пошту: info@lastrada.org.ua; onlandia@live.com.

 
 
ПАМ'ЯТКА ТВОЇМ БАТЬКАМ

♦ Пам'ятайте, що першим університетом життя для дитини є та сім'я, в якій народилася дитина. Завдання обох батьків полягає в тому, щоб створити в сім'ї атмосферу любові, довіри, духовного настрою та комфорту.

♦ Не дивіться на дитину, як на особисту власність. Ви дали дитині фізичне тіло, а душа її належить світові. Сприймайте дитину як особистість – єдину, унікальну і неповторну.

♦ Завжди пам'ятайте: насильство над дітьми – це протиприродній акт, який забороняється законом. У Сімейному Кодексі зазначено: «Забороняються фізичні покарання дітей батьками та інші види покарань, які принижують людську гідність. Дитина має право на належне батьківське виховання».

♦ Не виражайте часто свого невдоволення, критики. Це породжує неприязнь та ворожість в стосунках дітей і батьків.

♦ Давайте дітям можливість відчувати ваше визнання і схвалення. Ніколи не старайтесь запевнити дитину в тому, що вона погана.

♦ Будьте тактовними у стосунках з дітьми. Давайте приклад емоційного самоконтролю і витримки.

♦ Показуйте приклад позитивних дій та вчинків дітям не на словах, а в конкретних справах.

♦ Завжди давайте дитині шанс на право бути кращою.

♦ Пам'ятайте, що в сім'ї дитина пізнає, як взаємодіяти з іншими людьми, як ставитися до себе і до оточення, як упоратися з труднощами і, зрештою, зрозуміти, що таке життя.

 
КОРИСНІ ПОРАДИ БАТЬКАМ ПРО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ

Ви хочете зробити свою дитину щасливою, але в той же час освіченою і вихованою, тоді ознайомтесь із корисними порадами та рекомендаціями.

♦ Любіть свою дитину такою, якою вона є!

♦ Поважайте свою дитину. Пам'ятайте, що ми поважаємо тих, хто проявляє до нас повагу.

♦ Не дивіться на малюка зверху вниз, сядьте навпочіпки, коли говорите з ним, - так вам буде легше зрозуміти один одного.

♦ Як можна частіше обіймайте свою дитину (не менш десяти разів на день), пестіть її, гладьте по голові. Але робіть це тоді, коли вона готова прийняти вашу ласку.

♦ Коли ваша маленька дитина пропонує вам допомогу, або хоче зробити щось сама, давайте їй таку можливість, навіть якщо ви впевнені, що вона поки не може впоратися з таким складним завданням, хваліть її за кожну малість, яку вона змогла зробити.

♦ Хваліть малюка, коли у нього щось добре виходить, помічайте навіть дрібниці, в яких він успішний, адже «добре слово і кішці приємно», а заради похвали дитина буде готова намагатися зробити ще більше, ще краще.

♦ Частіше хваліть свою дитину за кожну малість, пояснюючи, за що ви її хвалите. Давайте їй приємні визначення, що закріплюють хорошу поведінку: «старанний хлопчик», «акуратна дівчинка», «наполеглива людина» і т.д.

♦ Не сваріть свою дитину за те, що вона зробила щось не так. Знайдіть в її діях позитивний намір, похваліть за те, що вона зробила добре, а потім скажіть, що можна було б покращити.

♦ Привчайте дитину до порядку з півтора до шести років. Потім це зробити набагато важче.

♦ Якщо дитина попросила у вас допомоги, підтримайте її, допоможіть їй побачити, що вона може зробити сама, а в чому їй дійсно потрібна ваша допомога, і допоможіть в цьому.

♦ Вірте у свою дитину. Знайте, ваша віра в її сили допомагає їй бути успішною.

♦ Не порівнюйте своїх дітей. Нехай вони будуть різними. Якщо їм не доведеться вас ділити між собою, вони завжди будуть любити і підтримувати один одного.

♦ Пам'ятайте, коли у вас з'являється молодша дитина, старша все ще залишається дитиною, якій потрібна ласка, турбота, увага, можливість відчути себе маленькою.

♦ Поважайте територію кожного зі своїх дітей. Вони в рівній мірі мають право на недоторканність до своїх речей, незалежно від віку.

♦ Коли просите дитину перестати робити щось, говоріть їй, що ви хочете, щоб вона робила замість цього. Ви здивуєтеся тому, яка у вас тямуща і слухняна дитина.

♦ Не намагайтеся змушувати дитину читати, якщо ви самі цього ніколи при ній не робите, і прибирати свої речі, якщо ваш одяг розкиданий по всій квартирі.

♦ Навчіть своїх дітей приймати самостійні рішення, робити вибір, брати на себе відповідальність.

♦ Радьтеся з дитиною з питань, що стосуються вашої сім'ї: що приготувати на обід, як краще провести вихідні, які меблі купити в кімнату і т.д.

♦ Якщо ваша дитина на вас образилась, попросіть у неї пробачення і скажіть про те, як сильно ви її любите. Батьки, здатні вибачитися перед дитиною, викликають у неї повагу, і стосунки стають ближчими і щирими.

♦ Будьте делікатні і дбайливі зі своїми дітьми. Пам'ятайте, що батьківські приписи - найпотужніші установки, які отримує людина і які можуть допомагати їй в житті або, навпаки гальмувати її успішність і створювати серйозні проблеми.

♦ Говоріть дитині про те, що ви її любите.

 
ПОРАДИ БАТЬКАМ
як «тримати себе в руках» і не зриватися на дитині

♦ Поставте себе на місце дитини і постарайтесь зрозуміти її.

♦ Спробуйте зрозуміти причину вашого гніву. Можливо не дії дитини вас розізлили.

♦ Відразу все з'ясовуй, наприклад: «Я засмучуюсь, коли ти не робиш вчасно уроки».

♦ Якщо чимось розгнівались, опануйте свої емоції: вийдіть з кімнати, дихайте глибоко, випийте чаю, вийдіть на прогулянку.

♦ Думайте про вирішення проблеми, а не про її суть. Поміркуйте над тим, що можна зробити зараз, щоб виправити ситуацію.

♦ Приділіть увагу собі, виділяйте для цього час, щоб уберегтися від емоційного вигорання.

♦ Розподіліть обов'язки у сім'ї, просіть у дітей про допомогу.

♦ Прислухайтесь до критики та порад інших, але фільтруйте їх.

♦ Зверніться до психолога за допомогою. В Україні є безкоштовні лінії психологічної підтримки для батьків.

 
Корисні посилання щодо створення безпечних умов для життя дитини
Нормативно-правові акти
Конвенція ООН про права дитини
Конституція України
Закон України «Про охорону дитинства»
Закон України «Про освіту»
Закон України «Про дошкільну освіту»
Закон України «Про повну загальну середню освіту»
Закон України «Про позашкільну освіту»
Закон України «Про професійну (професійно-технічну) освіту»
Закон України «Про вищу освіту»
Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)»
Закон України «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі»
Закон України «Про безоплатну правову допомогу»
Указ Президента України «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства»
Наказ МОН від 28.12.2019 № 2646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти»
Лист МОН від 14.08.2020 № 1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)»
інформаційні матеріали та методичні посібники
Інформаційний портал «Безпека дітей в інтернеті» (МОН)
Серіал для батьків «Безпека дітей в інтернеті» (Дія)
Освітній проєкт «Школа онлайн-безпеки дітей» (МІНЗМІН)
Корисні посилання щодо теми антибулінгу (МОН)
Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом, базові навички медіації»
Методичний посібник «Кодекс безпечного освітнього середовища»
Методичний посібник «Навчіть дитину захищатися»
Навчально-методичний посібник «Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний-рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти»
Методичні рекомендації «Організація роботи з розв’язання проблеми насильства в школі»